למה (לא רק) פייסבוק

בחודשים האחרונים הדרכתי לא מעט קבוצות בנושא גיוס עובדים בפייסבוק. לאחרונה למען האמת – נראה שכולם רוצים רק ללמוד על פייסבוק. לא מפתיע כמובן. בפייסבוק יש היום (דצמבר 2010) יותר מ- 3.3 מיליון ישראלים, כל ארגון שפונה ללקוחות ישראלים מדבר על כך שהוא מבין שכדאי לו להיות שם שיווקית, רבים כבר פתחו דף עסקי, והצעד הטריוויאלי הבא הוא הפעילות הגיוסית בפייסבוק.

כל זה מוביל לא מעט מגייסים ומגייסות לפנות אלינו ולבקש הדרכות ממוקדות בפייסבוק.

היום יש לנו בתוך סדנת גיוס ברשת, מפגש שלם (מתוך 4), הממוקד בגיוס בפייסבוק. בעבר, היו לנו הדרכות שהתמקדו בחלק מהכלים הבודדים בנפרד. אבל גילינו, שההסתכלות הממוקדת בכלי בודד זה או אחר, לא היתה מספיק טובה כשהמשתתפים בסדנה ניסו ליישם בשטח. לא לכל פעילות הכלי הספציפי התאים, לעתים רצו להיעזר בגוף חיצוני שיקים את הפעילות עבורם ולא ידעו מה לבקש. בסופו של דבר, ראינו שהפעילות בגיוס ברשת "תקועה", ולא הצליחה לזוז.

לאחר שעברנו למבנה הנוכחי, בו אנו מציגים את עולם המדיה החברתית הרחב, את המשמעות של כניסה לגיוס בו ואת מגוון הכלים, התהליך עובד הרבה יותר טוב, אנחנו מקבלים דיווחים נהדרים על סיפורי הצלחה, ויש לכך לדעתי מספר סיבות מרכזיות שאותן רציתי לשתף:

  1. יש אימוץ של חלק מהפתרונות המוצלחים מרשת אחת שעוברים לרשת אחרת ולהיפך, ואז אנשים שנחשפו לכל הרשתות הצליחו להטמיע הרבה יותר מהר שינויים מהסוג הזה. לדוגמא – לינקדאין הטמיעו כלים "פייסבוקיים" באופיים כמו "לייק" או קבוצות דיון (התאימו את המבנה לזה הפייסבוקי).
  2. פעמים רבות אנו נעזרים ברשת אחת כמשלימה לרשת השנייה וכשחלק מהכלים ברשת אחת לא נותנים מענה מלא השימוש בכמה רשתות נותן מענה.
  3. לכניסה לפעילות במדיה חברתית יש שלבים טקטיים ושלבים יותר אסטרטגיים. כדי ללמוד את ההסתכלות האסטרטגית צריך את התהליך והחשיפה לתכנים בהיקף המלא
  4. הסדנה נותנת לך את הכלים להבין מה עליך לדעת ולבקש מגופים חיצוניים (חב' אינטרקאטיב וספקים דומים) ומצד שני נותן לך כלים ומידע שיוכל לשרת אותך כשאת באה להציג את המידע והנושא של גיוס ברשת בפני הנהלת הארגון בעיקר ברמה האסטרטגית

הסיבה לכך שהפעילות בפייסבוק היא אסטרטגית קשורה לכך שבכניסה לגיוס בפייסבוק (לעומת לינקדאין לדוגמא), יש בעצם כניסה למערכת חברתית, ולא עסקית, הדורשת בנייה של פעילות גיוס יותר מתוחכמת ומורכבת. בשל כך בסדנה מוצגים מודלים מומלצים לפעילות בפייסבוק וברשתות אחרות,  עקרונות מנחים לפעילות טקטית ואסטרטגית ודוגמאות מגוונות מהארץ ומהעולם.

גיוס עובדים במדיה חברתית בכלל, אבל בפייסבוק בפרט מעביר אותנו מהתהליכים שהיינו מורגלים בהם בעבר, של כניסה ללוחות דרושים למיניהם, פרסום משרות תוך מספר דקות וקבלת קורות חיים (או אי קבלה, תלוי בפרופיל) של מחפשי עבודה – לפעילות שונה לחלוטין של בניית קשרים לאורך זמן עם אוכלוסיה רלוונטית ופוטנציאלית לגיוס, אשר כרגע לא בהכרח מחפשת עבודה. אוכלוסיה זו לא נמצאת בלוחות הדרושים, בעיתונות ובחב' השמה. סוג הפעילות שצריך לתכנן או לייצר איתם היא שונה מאוד. לכן הלמידה שלה היא למידה של תהליך, אשר בחלק מהמקרים מגייסים עצמאיים / בודדים בארגון יטמיעו אותו, ולעתים יערבו ספקים חיצוניים, או פנימיים כמו מחלקת השיווק ויחידות אחרות בארגון.

כל זה כדי לומר שכשאתם באים ללמוד "גיוס בפייסבוק", אל תצפו למטה קסם, תוך כמה שעות יהיה לנו מנגנון משומן ומסלול פתוח ל- 3.3 מיליון ישראלים. המיליונים קיימים, הם שם, אבל הדרך אליהם לא תמיד טריוויאלית, דורשת מחשבה ומאמץ ממוקד.

אני יודעת שאולי הפחדתי קצת… אבל חשוב שתזכרו. צעירים מבלים היום יותר מ-3 שעות בפייסבוק. זו הופכת להיות הדרך היחידה לתקשר איתם. רבים מהם, גם כשמחפשים עבודה, לא הולכים לאותם מקומות "טריוויאלים" שהיינו רגילים לפעול בהם בעבר. החשיבות של כניסה היום לגיוס עובדים בפייסבוק, לא תמיד קשורה לכורח המיידי להגיע לאותה אוכלוסיה, אלא במקרים רבים לכך שבעוד שנתיים – שלוש, ייתכן שלא יישאר לכם אף ערוץ תקשורת אחר איתם…

וכדי לעזור לכם להשתכניע למה פייסבוק הוא אחת הרשתות שקריטי להיות בהם אני מזמינה אתכם לראות את הסרטון המצורף, קטע מתוך הדרכה אינטרנטית שלנו על גיוס עובדים בפייסבוק:

** הנתונים על מספר הגולשים ברשת והפעילים בעולם נכונים ל-אוגוסט  2010

סדנת גיוס ברשת הבאה תיפתח ב 11/1/2011 – כל הפרטים בעמוד הסדנה

Share

תגובה אחת על למה (לא רק) פייסבוק

  1. ימית

    אשמח להשתתף בהדרכה
    תודה

הוספת תגובה

הערה: אם את/ה רוצה לצרף את התמונה שלך לתגובה צריך לעדכן באתר Gravatar




Share