"בעסק קטן אין בעיה של גיוס עובדים"

נכון?

iStock_000005263269XSmall

עסק קטן הוא לא חברת "פרטנר" שמגייסים יותר מ-2000 איש בשנה, או ארגון גדול אחר שצריך לגייס אפילו עשרות בחודש. כולו- עובד אחד או שניים בשנה.

אז מה הסיפור הגדול? בטח בשנה כזו של משבר במשק, לא צריכה להיות בעיה למצוא ולגייס בצ'יק. אז זהו – שלא.

בעסק קטן שכולל עובד אחד, הגיוס של עובד נוסף משמעותו הגדלה ב-100% של העובדים בעסק. המשמעות עצומה בכל המובנים – ההשלכות הפוטנציאליות על הגידול בפעילות העסק, אם הגיוס היה נכון.

הנזק העצום – דרך תשלומי המשכורת או עלויות של כשלים אחרים במקרה שהגיוס לא היה נכון. לאחרונה אפילו נחשפנו לזוועה של גיוס עובד לא נכון לעסק כשנרצחה משפחה שלמה על ידי עובד שפוטר מהעסק המשפחתי.

בשנה האחרונה אנחנו עוברים תהליך מדהים של ליווי עסקי על ידי אמיר הרדוף, מנכ"ל הרדוף ליווי עסקי. סיפרתי קצת על התהליך שעברנו שם בבלוג הקודם שלי. בתוכנית של הרדוף פגשנו גם עשרות בעלי עסק שעוברים תהליך דומה. בקורס של הרדוף אמיר הקדיש כמעט יום שלם לנושא של גיוס נכון של עובדים לעסק קטן.

רציתי לשתף אתכם במאמר שכתבתי לקבוצת העמיתים מהרדוף, שכולל את אוסף הטיפים שלנו לגיוס בעסקים קטנים. אתם מוזמנים כמובן להעביר את הפוסט לבעלי עסקים קטנים שמתכננים לגייס – אולי יעזור להם בתהליך.

1. תכנון פרופיל המועמד/ת המבוקש/ת:

אחת הטעויות של מנהלים מגייסים היא שהם לא מתכננים את תהליך הגיוס אלא "זורמים" איתו. "זורמים" יכול להוביל לגיוס מהיר מדי או איטי מדי, וכמו שאתם כבר יודעים – ככל שתגייסו יותר מהר את האדם הכי נכון לעסק שלכם, העסק יוכל להצליח לגדול ולשגשג.

הגדרת הפרופיל שאתם רוצים לגייס כוללת ראשית הגדרות "טכניות" – ידע מקצועי קודם, ידע טכני קודם, מסגרת שעות ותפקיד, כישורים והכשרה מוקדמת. את אותה רשימה של דרישות, אוכל לשאול אפילו בשיחה טלפונית לפני הזימון לראיון (מתאים לך עבודת משמרות? שעות העבודה הן X, המשרד ממוקם בירושלים וכו').

בנוסף, נרצה להוסיף להגדרת הפרופיל את הגורמים ההתנהגותיים הקריטיים להצלחה בתפקיד. אותן התנהגויות קריטיות תהוונה את הבסיס לראיון שאנהל בהמשך.

2. תכנון מקורות הגיוס:

איפה למצוא את המועמדים המתאימים ביותר עבורי היא שאלה לא טריוויאלית! גם מנהלי גיוס ותיקים מגדירים את הסוגייה הזו כמורכבת ביותר עבורם בניהול תהליך הגיוס. לכאורה כשמגייסים רק אדם אחד או שניים, נראה שלא צריכה להיות בעייה למצוא את המועמד/ת המתאימ/ה. הרי יש מיתון, בטח כולם יירצו להגיע לעבוד.

המציאות היא שדוקא במציאות של היום מועמדים לא "רצים"/"קופצים" על כל הצעה, אלא הם מחזיקים חזק את הכיסא ואת מקום העבודה הקיים שלהם. כדי לפתות אותם לעבור אלינו (כי 90% מהאוכלוסייה לא מחפשת כרגע עבודה. רוב המועמדים המובילים לעבוד עבורי עובדים כרגע במקום אחר…) נרצה להצליח להגיע אליהם במגוון דרכים, ונרצה כמובן למצוא את הדרכים החסכוניות ביותר עבורנו.

מקורות הגיוס העיקריים עליהם אנו ממליצים הם אלו:

לוחות הדרושים: בחלקם במחיר סמלי למעסיקים (בעיקר בהשוואה ללוחות בחו"ל), וחינם למחפשי העבודה (לדוגמא פורטל דרושים) ובחלקם מפרסמים מודעות בחינם וגובים כסף ממחפשי העבודה (לדוגמא AllJobs).

חבר מביא חבר: דרך רשת הקשרים שלכם, הרחבה ביותר, תוכלו להגיע לאנשים הטובים ביותר, שתקבלו עליהם גם המלצות מעמיתים וחברים. תפעילו באינטנסיביות את רשת הקשרים שיש לה אינטרס לסייע לכם לאתר מועמדים מובילים

סטודנטים מצטיינים או בוגרים "טריים": דרך אתרי האינטרנט של כל אוניברסיטה אפשר להגיע לרשימת הסטודנטים ורשימת חברי כמעט כל אחת מהפקולטות. דרך פנייה אליהם תוכלו להגיע לסטודנטים מובילים ולבוגרים שמחפשים כיום עבודה. גיוס סטודנטים ובוגרים נותן לכם גישה לאנשים מצוינים, שמגיעים עם רצון עז לעסוק בתחום, חיבור לאקדמיה ולמחקרים החדשים ביותר בתחום העיסוק שלכם.

גיוס דרך רשתות חברתיות: לינקדאין Linkedin היא הרשת העסקית המובילה בארץ ובעולם. גיוס בה מצוין כשאתם מחפשים אקדמאים ובעלי ניסיון בארץ. פיתחנו ערכה לגיוס בלינקדאין שאולי תוכל לסייע לכם. בפרופילים אחרים, אולי דוקא פייסבוק או רשתות אחרות תיתנה לכם את הפתרון. אם יש לכם בלוג או אתר של העסק, כמובן שפרסום והצגת התפקיד אליו אתם מגייסים יכול לעזור למי שעוקבים אחריכם להפנות מועמדים רלוונטיים.

ניתן כמובן לפנות לחברות השמה או למגייסים עצמאיים אחרים. תוכלו למצוא במדריך החינמי שלנו למגייס/ת 2009 את רשימת כל בעלי העסקים בתחום (לוחות דרושים – כלליים ומתמחים, חברות השמה ועוד).

3. מיון מקצועי של המועמדים

חשוב לזכור שהאדם המתאים ביותר למיין את המועמדים אליך – הוא/היא את/ה! יש פה ושם מנהלי עסק שאני רואה שמחפשים מגייסים חיצוניים שיעשו עבורם את התהליך ויביאו מועמדים "מוכנים". אל תוותרו על החובה והאחריות שלכם לראיין את המועמדים אליכם לעסק. זו התשתית החשובה ביותר עבורכם לעתיד, וחשוב שתוודאו שהאדם הנכון ביותר נכנס/ת אליכם לעסק, בעיקר אם אתם עסק קטן.

הכלי שאנו מלמדים הוא כלי הראיון ההתנהגותי – כלי המיון בעל תוקף הניבוי הטוב ביותר. חלקכם נחשפתם לכלי בהרצאה שלי בקורס ניהול עסק. בסדנה הקרובה ב 9/12/09 נקיים הדרכה של יום שלם על הנושא של ניהול ראיון התנהגותי. לכבוד סוף השנה אני מציעה לכל משתתפי הסדנה מפגש נוסף של חצי יום, לתרגול במתנה ב- 29-12-09. המפגש יהיה פתוח לבוגרי המפגשים הקודמים שלנו, וכך ייתן הזדמנות לתרגול נוסף כמו גם הזדמנות למפגש עם קבוצה נוספת של משתתפים בהדרכות הקודמות.

תוכלו להתרשם מהעדויות של מיכל רבינוביץ מחברת מסטיק ונילי דור-האלה – שתי חברות נהדרות מהתוכנית של הרדוף ומהכנס הקודם, בעלות עסקים קטנים  שהשתתפו בסדנה וסיפרו על חוויותיהם בתהליך.

4. הקליטה לארגון

החלק שלעתים מוזנח בתהליך הגיוס (למרות שהוא אולי הקריטי ביניהם) הוא תהליך הקליטה לעסק. תוכלו לקרוא כאן מאמר שכתבתי על תהליך הקליטה של עובד חדש או כאן, במאמר של קווין ווילר, מרצה ותיק הכותב הרבה על התחום.

אני מקווה שהטיפים הללו יוכלו לסייע לך בקליטת העובדים הבאים לעסק,

אני מזמינה אותך להירשם לדיוור המקצועי החינמי שלנו – אנו שולחים מדי יום שני דיוור למנהלים ומגייסים הכולל מאמרים, מידע, סרטונים ורעיונות בתחום הגיוס ומשאבי אנוש. נשמח אם תירשמו לדיוור כדי שנעדכן גם אתכם על כל החידושים שאנו מוצאים ומפתחים מדי שבוע.

בהצלחה בגיוס ובהצמחת העסק!

Share

2 תגובות על "בעסק קטן אין בעיה של גיוס עובדים"

  1. זהר אוריין

    פוסט נהדר, תמיד אני לומדת ממך המון על התחום ונוכחת כמה הוא מורכב ומעניין . אני מאוד מתחברת לגישת התכנון וראיה רחבה של אפשרויות … מחכה לפוסט הבא 🙂 שבת שלום זהר

  2. מורית

    הי זהר,
    אכן התכנון הוא נקודת המפתח… יותר מדי פעמים אנשים רצים קדימה ומגייסים (ואח"כ לא נעים להגיד שזה לא היה הדבר הנכון…)
    האמת היא שזה נכון גם לארגונים גדולים וגם לקטנים.
    כייף תמיד שאת מבקרת,
    מקווה שהיתה לך שבת מעולה!
    מורית

הוספת תגובה

הערה: אם את/ה רוצה לצרף את התמונה שלך לתגובה צריך לעדכן באתר Gravatar




Share